Selecteer een pagina

onderzoek

Onderzoek: Autistisch Denken

Doel onderzoek:

  

    • hoe denkt je kind
    • verklaringen voor  gedrag
    • hoe ondersteunen
    • gesprek met school

Niet voor ieder kind loopt het leven op wieltjes: vrienden maken, school, emoties onder controle houden en in een gezin leven. Hen hier de nodige ondersteuning in bieden zodat ze volledig kunnen ontwikkelen is noodzakelijk. Het denkprofiel vormt een onmisbare schakel.

Waarom een onderzoek?

Ieder kind loopt zijn eigen ontwikkelingsparcours. Heel wat kinderen ondervinden grote problemen en lijken niet te passen in het ‘systeem’. Ze hebben moeilijke sociale contacten (té sociaal of té timide) of reageren ongepast (heel bepalend of té afhankelijk). Ze ondervinden grote emotiewisseling (extreme woede-uitbarstingen of schuchterheid). En hoewel de schoolresultaten goed zijn, lukt de school niet (torenhoog stressniveau, zich niet begrepen voelen, niet studeren). 

Een ander denkpatroon hebben, kan een grote impact hebben op het leven van een kind. Daar willen we met het onderzoek naar het denkprofiel iets aan doen.

Het denkprofiel kan zowel aan ouders als kinderen rust bieden, omdat het foutieve pistes kan afsluiten (autisme en/of hoogbegaafdheid) en toegang biedt aan nieuwe mogelijkheden. Het biedt een plan van aanpak naar de toekomst, zodat je rust kan vinden en in een positieve hoopvolle spiraal terecht komt.

Wat levert dit onderzoek op?

Verslag

Een uitgebreid verslag met gedetailleerde uitleg over en resultaten van elk onderdeel van de test.

Denkpatroon

Inzicht in het denkpatroon van jouw kind en waar de uitdagingen zitten.

Oplossingen

Oplossingen die je kan gebruiken in de aanpak van je kind.

Weten wat er is!

Op een moment van twijfel en onzekerheid is het van belang dat je weet wat er is met je kind. Je wil daarom geen label hebben, maar je wil wel weten hoe je je kind verder kan helpen.

En daar draagt het onderzoek ‘autistisch denken’ aan bij. Aan de hand van tal van opdrachten (foto’s, tekeningen, spelletjes, filmpjes, …) wordt gekeken op welke manier jouw kind prikkels opneemt en verwerkt.

Het denkprofiel geeft een beeld van de informatieverwerking van je kind. Het geeft een mogelijke verklaring voor de dagelijkse  moeilijkheden van  je kind.

Dit onderzoek vormt géén diagnose autisme, maar wel een handleiding om je kind beter te verstaan en je ondersteuning aan te passen op zijn/haar noden.

Werkwijze

Via vragenlijsten voor ouders en kind en individuele sessies (2 x2u), brengen we het unieke denkpatroon in kaart. Een ander denkpatroon is immers een mogelijke aanleiding tot een negatief zelfbeeld, een stugge houding, een intensief schoolparcours of moeilijke sociale contacten.

Naast het onderzoek wordt dadelijk de link met de praktijk gelegd, zodat je als ouder en als leerkracht dadelijk aan de slag kan met praktisch haalbare ondersteuningsmaatregelen.

 Tijdens het onderzoek gaan we na welke denkpatronen bepalend zijn voor je kind en welke ondersteuning werkend is. Daarnaast wordt er ook naar de toekomst gekeken zodat de school volkomen wordt geïnformeerd en je thuis de nodige hulp vindt naar rust. 

Het is nooit te vroeg of te laat om een denkprofiel in kaart te brengen. Binnen Het Lampje werken we met kinderen van 7 tot 17 jaar in België. In Nederland verwijzen we graag door naar Een intense Reis.

Voor wie?

Wij adviseren dit onderzoek indien

  • ondanks alle aanpassingen voor de hoogbegaafdheid, het toch niet loopt op school

     

  • er sprake is van extreme emotioneel gedrag (extreem timide of agressie)
     
  • sociale contacten moeilijk verlopen
     
  • zéér bepalend of afhankelijk gedrag
     
  • je als ouder de vraag blijft stellen of er méér kan zijn

     

    Inschrijven

    Investering: €800 incl. btw

    • onderzoek: 2 x 2 uur (op bureau)
    • bespreking van het verslag: 1 x 2 uur (op bureau of online)
    • schoolgesprek: 1 x 1 uur (online)
    • opvolggesprekken: 2 x 1 uur (online)
      Dankzij het onderzoek bij Adi kwamen we te weten dat onze zoon een autistisch denkpatroon heeft. Dat verklaart de vele problemen waar hij ondanks zijn hoogbegaafdheid mee worstelde op school.
      Gerustellend om te weten dat we geen spoken zagen maar alles correct aanvoelden.
      Peggy (mama J. 10j)

      De school gaf aan dat ze dachten dat onze dochter misschien autisme zou kunnen hebben, maar zelf zagen we dat niet zo. Ze heeft veel vriendinnen en is ontzettend zelfstandig. Om de twijfel weg te nemen lieten we haar denkpatroon onderzoeken. Daaruit bleek dat er wel degelijk autistisch denken aanwezig is.
      Nu vallen de puzzelstukken in elkaar voor haar grote angsten en haar agressie.

      Leen (mama, J. 13j)

      Onze zoon vond het onderzoek bij Adi ‘heel leuk’, en ook haar hondje (hij is dol op honden). Wij zijn vooral blij met de praktische tips die ze achteraf meegaf.

      Lies (mama E. 7j)

      Wat vertel ik mijn kind?

      Heel wat ouders liggen wakker van deze vraag. Hoe leg je een kind uit wat hij hier komt doen? En dat is volkomen begrijpelijk. Je wil eerlijk zijn met je kind, maar het toch geen gevoel van ‘probleemkind’ geven.

      Vaak voelen kinderen zich al een hele tijd niet gelukkig. Zij willen hiervoor een oplossing, zodat ze terug van het leven kunnen genieten. Je kan dan vertellen dat ik mee uitzoek wat wij kunnen doen om je kind terug gelukkig te maken. Bij andere kinderen, vooral jongeren, is het van belang om gewoon eerlijk te zijn. Ze willen echt weten hoe het komt dat ze moeilijkheden ondervinden en dan ook welke oplossingen er zijn.

      “Laat een kind openbloeien”