Selecteer een pagina

Zoek uit of een kind op autistische wijze denkt!

Je bent een echte kennisspons. Je wil steeds meer en meer weten.
Toch merk je dat je met kinderen met autisme, of een vermoeden hiervan, tegen je grenzen aanloopt. De boeken bieden je weinig nieuws meer, terwijl je merkt dat er nog ‘iets’ is dat je niet vat.

Intuïtief ben je in staat om dieper in een kind te graven. Maar je zoekt de woorden om het juist te benoemen en om verschillen te kunnen bepalen. Je wil kinderen echt verder helpen door de vinger op de wonde te kunnen leggen en duidelijkheid te kunnen scheppen. 

Het programma ‘Toolbox, het autistische denken’ is speciaal ontwikkeld om op deze vragen antwoorden te geven. Het gaat voorbij de grenzen van wat je reeds weet.

Waar de klassieke kennis stopt, kijken wij verder

Gedrag

Autisme wordt vaak (bewust en onbewust) benaderd vanuit overprikkeling, asociaal gedrag, geen oogcontact, rigiditeit en obsessies. Dit zijn allemaal elementen die we in het gedrag van een kind kunnen waarnemen. 

Doordat ze zich op gedrag toespitsen, zeggen ze weinig tot niets over het autistische denken van een kind. De manier waarop dit kind

  • prikkels opneemt
  • verwerkt
  • erop reageert.

Door je blind te staren op het gedrag, ga je voorbij aan de essentie van wat een kind met autisme verschilt van andere kinderen: de andere manier van prikkelverwerking.

Oorzaak

We vallen dan snel terug op de klassiekers: Theory of Mind, Centrale Coherentie en Executieve Functies. Het zijn de pijlers waar je naar op zoek gaat om te kijken op welke manier een kind denkt. 

Even enkele vragen voor je: Kan jij op een niet clichématige wijze zeggen wat deze drie begrippen betekenen? Kan je de ze opdelen in kleine onderdelen? En op welke wijze kan jij ze objectief vaststellen en herkennen? 

Als je op deze vragen niet overtuigd bevestigend kan antwoorden, is de kans groot dat je de spreekwoordelijke klok weet hangen, maar niet de klepel. Begeleiders die de klassieke basis kennen, maar niet echt doorgronden, gaan de woorden in algemene theorie kunnen gebruiken, maar niet toepassen op een kind zelf. Ze gaan gedrag van kinderen verklaren vanuit gebeurtenissen en aannames, maar niet vanuit concrete objectieve kennis. 

Je begrijpt het al: er is een stuk dat ontbreekt om een kind met (een vermoeden van) autisme te doorgronden.

 

Leer, ondervind en ga dieper

De opbouw en het actief gebruiken van deze begrippen werkt versterkend. Je geeft correcte verklaringen voor gedrag en je vindt de juiste woorden om aan te tonen waar de problemen zich situeren. Zo is het makkelijker om een verschil te maken tussen de verschillende diagnoses: hoogbegaafdheid, ADHD, hoogsensitiviteit, …. Je staat sterker in je schoenen. 

In de opleiding zie je niet enkel de theorie, maar sluiten we de theorie aan op de materialen en tools die je dadelijk kan gebruiken. We zetten de kennis dadelijk om in praktijk in al zijn gelaagdheden. Ook leer je wat je met deze vaststellingen kan doen. De toolbox kan je aanschaffen, zodat je thuis niet opnieuw van nul moet beginnen. 

Op deze drie dagen leer je de complexiteit van het autistische denken kennen en word je uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan. Want jij bent de persoon die voor een kind het verschil kan maken. 

Kortom: een diepere opleiding. Eentje waar je ’s avonds voldaan mee naar huis vertrekt. Qua tijd, qua inspanning én omdat je veel hebt geleerd.

Wat krijg je?

  • Intense, leerrijke dagen die je ‘aha’ laten zeggen
  • Een syllabus met de basis aan materialen
  • Een overheerlijke vegetarische lunch
  • Lekkere drankjes en snabbels, de hele dag door
  • De volledige ‘Toolbox, het autistische denken’ kan aangekocht worden met 5% korting

 

Wat andere vertelden over de opleiding:

Maaike, psycholoog en expert hoogbegaafdheid: 

“De vorming bij Adi was heel verhelderend. De vele praktische voorbeelden en haar uitgebreide kennis zorgden ervoor dat ik met veel bruikbare info naar huis kon. Ik wacht vol ongeduld op het verschijnen van de toolbox, want na de vorming denk ik dat dit voor mij in mijn werk als psycholoog zeer goed inzetbaar zal zijn om meer duidelijkheid te krijgen over het functioneren van mijn cliënten. Kortom, ik kan iedereen die binnen het werkveld in aanraking komt met ASS aanraden om deze vorming te volgen: het geeft je meer inzicht, zorgt er voor dat je de theorie ook kan herkennen in de praktijk en geeft je vooral een houvast om met ouders het moeilijke gesprek over een vermoeden van een diagnose aan te gaan.”

Wat houdt de cursus in?

〉   3 dagen opleiding in kleine groep

〉  Ontdek het autistische denken

〉   Leer het denkprofiel ontrafelen

〉   Leer materialen gebruiken …. ja je gaat zelf aan de slag

〉   Leer zelf materialen maken 

 

Het is geen test om te bepalen of er autisme is of niet

 

Het is wel een onderzoek om

– sterktes en zwaktes in kaart te brengen

– om een kind écht te helpen!

– een een kind een nieuwe start te geven.

 

Ik ben heel blij dat ik deze cursus gevolgd heb. Wat ik hier leerde sluit zo mooi aan bij de gevoelens die ik heb hierrond. Meer dan ooit ben ik overtuigd dat een goede diagnose met de juiste handvatten, een wereld van verschil maakt voor het kind en gezin.

Adi, dank je uit de grond van mijn hart voor de weg die je me toont.

Katrien Volckaert

Ik heb al heel veel opleidingen over autisme gehad. Toch liep ik altijd vast, omdat gedrag zo wisselend kan zijn.

Adi gaf me zicht op wat er onder dat gedrag speelt. Nu begrijp ik de jongeren die ik begeleid nog veel beter.

Dank je!

Marie Verhoeven

Ik ben gestart aan de cursus met het idee dat autisme slecht is en dat mijn kind geen toekomst heeft.

Nu merk ik dat ik autisme boeiend begin te vinden. Ik zie de mogelijkheden terug. En ik zie vooral een zoon die gelukkig is.

Voor wie

〉   Psychologen & psychiaters

〉   (Zorg) leerkrachten & CLB-medewerkers

〉  Therapeuten 


Account- en factuurgegevens

Je bestelling

Opleiding: Toolbox, het autistische denken
€ 900,-

Fysiek:

– De plaats wordt later meegedeeld ifv corona. Het zal in het Leuvense zijn.

Data:

– 4 oktober
– 8 november
– 3 december

Tussen 9u30 en 16u

 

Mijn verhaal

Doorheen de jaren ontdekte ik dat het autisme bij hoog intelligente kinderen anders is dan bij andere kinderen. De aanpak moest dus ook anders zijn.
Ik wilde deze kinderen beter en beter begrijpen en ondersteunen. Daarom volgde ik het postgraduaat van Autisme Centraal en de Arteveldehogeschool.

Ik zie kinderen met autisme dagelijks vechten met de wereld, ze willen er op een volwaardige manier deel van uitmaken. Toch lukt het hen niet altijd omdat de wereld hen net afremt.
Deze kinderen hebben me geleerd dat ik tussen de lijnen moet lezen. Ze hebben zo’n krachtig verhaal en een mooie persoonlijkheid. Ze kunnen zich enkel niet altijd duidelijk maken en aangeven wat ze nodig hebben. Deze kinderen kunnen, willen of durven niet altijd praten over wat hen stoort en lastig maakt. Daarom vind ik het noodzakelijk dat iedereen die zich bezig houdt met kinderen met autisme, begrijpt wat ze nodig hebben en wat niet. Via het autistische denken!

In meer dan 15 jaar dat ik met kinderen en jongeren met autisme werk, zie ik dat veel kinderen minder problemen zouden hebben als volwassenen meer zicht krijgen over de manier waarop zij de wereld ervaren. Door dit te begrijpen, merken ouders, coaches, leerkrachten veel sneller waar een verandering kan doorgevoerd worden zodat een kind toch verder kan en tot ontwikkeling komt.
Daarom ontwikkelde ik de online cursus:  “Autisme in je kind herkennen”. Deze wordt door leerkrachten, ouders, therapeuten, psychologen, … aangekocht.

Wanneer je zicht hebt op de invloed wat er zich in het hoofd van een kind met autisme afspeelt, begrijp je het gedrag van jouw kind beter en kun je inspelen op wat het écht van jou nodig heeft. Waardevolle kennis waar je de rest van je leven kinderen mee zult helpen. 

 

Adi

1 + 10 =