Toolbox
het autistische denken
Hoe herken je autisme?
Zit je even vast? Is het je niet meer allemaal zo duidelijk? Merk je dat er nog ‘iets’ is met dit kind? En weet je niet wat je kan doen om dit kind verder te helpen?
Misschien zit er wel meer in het rugzakje van het kind. Mogelijk heb je je al afgevraagd of er sprake kan zijn van autisme. Toch zijn er ’teveel’ tegenargumenten. Het kind is sociaal, kijkt in de ogen, kan tegen veranderingen, … allemaal elementen die een kind met autisme niet zou mogen vertonen. (zeggen ze…)
En toch, … autisme is veel meer dan dat. Via deze Toolbox, geschikt voor kinderen tussen 7 en 15 jaar, ga je zelf op zoek naar de mogelijke piste van autistisch denken. Je krijgt alle praktische handvatten om aan de slag te gaan om een eerste screening uit te voeren en om je handelen aan de hand van tal van praktijkvoorbeelden af te stemmen op dit kind.
Autisme?!
Je begeleidt dit kind. Je weet dat het vb. hoogbegaafd is, maar toch loopt het dagelijks tegen zijn eigen grenzen aan.
Misschien zijn je gedachten al naar autisme gegaan. Maar blijf je met heel wat twijfels zitten. Klopt dat wel met alles wat je weet van autisme? Kan het gedrag echt niet verklaard worden door vb. hoogbegaafdheid?
Wél, autisme is een heel complex gegeven. Als je een persoon met autisme kent, dan ken je welgeteld 1 persoon met autisme. Iedereen beleeft zijn autisme op zijn manier, daarom spreken we ook van het autismespectrum.
Maar net hierdoor wordt het ook zo moeilijk (of boeiend?) om het autistische denken bij kinderen te herkennen.
De Toolbox bevat
🌼 9 Uitgewerkte testen
🌺 27 Toepassingen
🌼 27 Interventiemogelijkheden
🌺 Zicht op het denkpatroon
🌼 Zicht op de sterktes en zwaktes
🌺 Zicht op de noden van een kind
🌺 Inzicht in het autisme
🌼 Zicht of dit kind moet doorgestuurd worden voor onderzoek
Geweldig boek vanwege de directe toepasbaarheid en herkenning. Een must voor ieder die werkt met autistische kinderen met normale tot hoge intelligentie.
De praktische testjes zijn eenvoudig te hanteren door elke belangstellende die werkt met deze kinderen en hen werkelijk van binnenuit wil leren begrijpen.
Maar, ik zou zeggen, een verplichting voor elke leerkracht, omdat het zoveel handvatten en meer inzicht geeft! Alleen al bij het lezen ervan herkende ik direct een aantal van mijn eigen leerlingen.
Het is bedoeld om direct in te zetten ten behoeve van het beter begrijpen van de denkwijze en mogelijkheden van het individuele kind met ASS.
Ik ken geen beter (hand)boek! EEN ZEER WAARDEVOLLE AANVULLING OP ALLE BESTAANDE LITERATUUR! Van harte aanbevolen. Zijn prijs dubbel en dwars waard!
Herken jij dit?
Het autistische denken is niet makkelijk om te doorgronden. Het gaat namelijk over een andere manier van prikkelverwerking die bij deze kinderen optreedt en die hun hele leven bepaalt. Maar doorheen de jaren hebben ze ook geleerd om in deze wereld mee te draaien. Ze leren de juiste manieren van omgang met anderen, zich flexibel op te stellen, …
En laat hier het probleem bij hoog intelligente kinderen zitten.
Ze
De ‘Toolbox, autistisch denken’ gaat verder dan een goede observatie van gedrag. Hij gaat dieper in op hoe kinderen denken en welke patronen ze gebruiken om tot een bepaald gedrag te komen.